Friday, June 17, 2011

Andainya Kau Tahu - 28


"Aliya mana?" Satu suara bertanya perlahan. Nizam dan Suhani pantas menoleh.

"Saya datang lepas baca mesej Hani. Kenapa dengan Aliya, Hani?" Suara itu berkata lagi.

Nizam kaku. Seakan terasa beku seluruh tubuh bila melihat Hizwan berdiri di depannya. Kenapa dia datang masa ni pula?! Pandangannya tertumpu ke arah Suhani. Jelas sekali dia hairan bagaimana Hizwan boleh sampai di situ sedangkan telefon bimbit Suhani ada di tangannya.

"Hani hantar mesej bila tak dapat call tadi." Beritahu Suhani, tanpa dipinta.

You what?! Nizam menepuk dahinya. 

Hizwan yang tidak mengerti apa-apa bergerak ke hadapan. Matanya terus terarah ke pintu bilik yang terbuka. Pandangannya tertumpu ke arah dalam ruang bilik tersebut. Aliya, Hizwan menyebut nama itu. Dan Zaril? Matanya terpaku ke arah lelaki itu.

"Kalau kau bergerak setapak lagi.." Nizam tiba-tiba berdiri di hadapan Hizwan.


"Jangan risau." Tutur Hizwan. Dahi Nizam berkerut.

"Bukannya aku nak masuk ke dalam pun." Perlahan suara Hizwan. Nyata, dia tidak mahu kehadirannya disedari oleh Aliya mahupun Zaril. Dia berdiri di balik pintu. Telinganya cuba mendengar segala butir bicara.


Nizam terdiam. Dia tidak mungkin dapat memahami sepupu rakannya itu namun dia mengunci mulut. Membiarkan Hizwan berdiri di balik pintu itu.

***

"Apa yang awak cakap ni, Liya?" tanya Zaril, mengulang soalannya. Matanya merenung ke dalam mata Aliya yang berkaca-kaca. Ya, mungkin dia tersalah dengar. Takkanlah..

"Ya, saya cintakan awak, Zaril! Saya cintakan awak! Awak tahu tak betapa sakitnya hati saya terpaksa pendam semua ni sendirian?" Luah  Aliya.

Wajah Zaril jelas terpinga-pinga. Dia berundur. Kemudian tergeleng-geleng.

"Apa? Awak dengar tak apa yang keluar dari mulut awak ni?" Zaril menyoal.

"Saya tahu! Saya tahu apa yang saya rasa! Sejak saya nampak awak dengan perempuan tu, saya jadi marah! Saya benci! Saya sakit hati! Sakit hati saya, awak tahu tak, Zaril?" 

Perempuan mana? Zaril tertanya-tanya. Dia tidak faham. Dia tidak mengerti apa pun.

"Mungkin dia maksudkan Fiza. Aku terlupa nak beritahu kau. Selepas aku tinggalkan bilik kau dan biarkan kau dan Fiza, tak lama kemudian Aliya datang semula." Terang Nizam, yang berdiri di luar pintu.

Zaril kehilangan kata-kata. Jadi Aliya ada di situ?

"Saya sendiri tak faham mengapa saya rasa semua perasaan tu sedangkan saya tunang Hizwan! Saya ingatkan diri saya sendiri, saya tunang Hizwan! Tapi saya tak boleh hilangkan semua perasaan tu. Saya tak tahu bila saya mulai sayangkan awak. Bila saya cintakan awak. Saya tak tahu. Saya tak tahu." Tutur Aliya. Tangisannya tidak ingin berhenti. 

Sudah puas dia cuba membuang perasaan itu. Namun semuanya gagal. Dia dihambat rasa bersalah. Bersalah pada tunangnya kerana mencintai orang lain. Kerana itulah dia menjauhkan diri daripada Hizwan. Mengharapkan masa akan dapat mengubah perasaannya semula. 

Tetapi bila Hizwan mencarinya dan memberitahu tentang Fiza, jiwanya makin merana. Kesedihannya bukan kerana mengetahui Hizwan curang atau menipunya. Aneh, sedikitpun dia tidak merasa sedih kerana kecurangan tunangnya itu.  

Semasa Hizwan berkata-kata, dia hanya nampak Zaril. Ketika Hizwan bercerita tentang kecurangannya, dia hanya nampak Zaril memeluk seorang perempuan berambut panjang. Ketika Hizwan memohon maaf, dia cuma nampak Zaril di depannya. Segala-galanya Zaril!


"Saya tak boleh berdepan dengan semua ini lagi, Zaril! Saya tak boleh!" Luah Aliya. 

Zaril bungkam. Air mata Aliya dan segala pengakuannya cukup membuatkan dia kehilangan kata-kata. Fikirannya terasa kosong saat itu. Kosong.


"Saya cintakan awak, Zaril." Ucap Aliya. Dia sudah tidak mampu untuk menyembunyikan hakikat itu lagi. Dia cintakan lelaki itu. Dia cintakan Zaril!

Perlahan-lahan Zaril mendekati Aliya dan duduk betul-betul di hadapan gadis itu. Wajah Aliya ditatap lama. Mata bundar Aliya yang berkaca-kaca direnung, bersatu dengan matanya. Perlahan dia mengangkat tangan, menyentuh kedua pipi Aliya. Dia menarik nafas dalam-dalam. 

"Tapi saya tak, Liya. Saya tak cintakan awak." Bisik Zaril.

Terima kasih kepada semua pecinta Andainya Kau Tahu (Zaril, Aliya, Hizwan, Nizam, Fiza)!

bersambung..

Episod 'Andainya Kau Tahu' yang lalu:

 |  |  |  |  |   |  |   |   |  10  | 11  | 12  | 13  | 14  | 15  | 16  |  17  |  18  |  19  |  20  |  21  |  22  |  23  | 24  | 25  |  26  |  27  |

7 comments:

'cik meraahjambuu said...

: eeeeeee.geram pulak baca epi ni.haih.sambungsambung (:.hoho

IVORYGINGER said...

cis. Zaril tipu Nia. Klu tak cinta kenapa sll hadir pd ketike Nia memerlukan seseorg. Rsnya Zaril beralah sbb hubungan dia dgn Hizwan n datin. n lgpun dia dermaq buah pinggang dia dgn janji Fiza xganggu gugat hubungan Nia n Hizwan. tul tak cik writer??? ;D

Ayie a.k.a Yizuue said...

Is is is.. .
Sian nya kat Aliya,
ternyata Zaril x cintakan die!!!
...
...

rubi @ cawan2 said...

cikmerahjambu: thanks..
ivory: Nia? sape tuh? hehehe
ayie: sabor2..

Anonymous said...

nak lagi..nak lagi..

i M a Z a i M i said...

YAY! ngade2 zaril. sepak karang.

idA said...

awat bangang betui si Zaril ni..minah tu da cakap ..buat jual mahal pulak..
hizwan..pulak..baru terhegeh hegeh nak kan aliya..rasanya da terlambat kut..

Post a Comment>

Anon Banned. Thanks. :)