Wednesday, March 23, 2011

Andainya Kau Tahu - 4


Zaril menunggu sahaja sehingga Hizwan berlalu pergi dari wad hospital itu. Sebaik sahaja dia pasti Hizwan telah benar-benar pergi, Zaril meluru ke dalam wad 216. Matanya mencerlung memandang Fiza.

"What did you do?" Terpa Zaril.

Fiza tersentak. Jelas, dia terkejut dengan kehadiran Zaril di depannya itu.

"Apa you buat kat sini?" Dia bertanya. Zaril tampak berserabut. Raut wajah lelaki itu mnggambarkan kemarahan yang bukan sedikit. Dia marah? Tapi kenapa?

"You tak jawab soalan I tadi." Tegas Zaril.

"Well, kalau you ada mata, you boleh nampak I sedang terlantar sakit di atas katil hospital."

"You tak nampak macam orang sakit pun." Perli Zaril. Fiza kelihatan segar-bugar di matanya. Mana hilangnya wajah pucat gadis itu sebentar tadi?

"Sejak bila you jadi doktor ni?" Balas Fiza. Terbit rasa geram di ulu hati. Kata-kata Zaril terasa memedihkan. Ibarat sembilu berbisa.

"Apa Hizwan buat di sini tadi?"

"Melawat." Sepatah jawapannya. Fiza menolak selimut. Rimas. Dan tambah dia rimas dengan segala soalan Zaril. Dia nak apa ni?

"Melawat sebagai apa? Kawan? And what kind of friend that come to visit and then said all that love stuff?"

"You pasang telinga?!" tanya Fiza. Sejak bila? Sudah berapa lama lelaki itu mengintip dirinya?

"Itu bukan masalahnya. Tapi you sedar tak Hizwan tu tunang orang?" Tinggi suara Fiza, tinggi lagi suaranya.

"Hei, you peduli apa kalau Hizwan tu tunang orang atau laki orang? You sukakan I, ya? Sebab tu you datang mengamuk kat sini, kan?"

"What?! Sukakan you?"

Fiza tergeleng-geleng. "I'm sorry, Zaril. Tapi I takkan pilih you. I takkan tinggalkan Hizwan. Bukan untuk you atau putera raja negeri mana sekalipun."

Zaril menarik nafas dalam-dalam.

"Ok, fine! Kalau Hizwan tak jadi kahwin dengan Liya, I akan pastikan you tak dapat kahwin dengan dia." Usai berkata-kata Zaril terus berlalu keluar dengan marah yang meluap-luap.

Fiza ditinggalkan terpinga-pinga di dalam wad tersebut. Bengang, dia melemparkan bantal dan selimutnya ke lantai. Tak guna!!

bersambung..


Episod 'Andainya Kau Tahu' yang lalu:
 |  |  | 

0 comments:

Post a Comment>

Anon Banned. Thanks. :)