Wednesday, March 2, 2011

Andainya Kau Tahu - 2


"Apa maksud awak? Mana ada orang sebelah saya!" Tegas Aliya. Takut? Ya, dia mulai ketakutan. Matanya beralih-alih ke kiri, memandang kerusi yang kosong, tidak diduduki.

"Takde? Tapi.." Jejaka itu mengetap bibir. Dia diam seketika. Riak wajahnya berubah. Perlahan-lahan dia bangun dari meja tersebut.

"Awak! Nak ke mana tu?" tanya Aliya, ketakutan. Spontan dia menarik hujung jaket lelaki itu, menahannya daripada pergi.

Jejaka tersebut tiba-tiba tersenyum. Ada tawa di hujung bibirnya. "Tahu takut!"


"Kurang asam! Sampai hati awak tak tipu saya, Zaril!" Marah Aliya. Hampir sahaja dia menangis tika itu. Sejak dulu lagi, dia memang tidak boleh diusik dengan perkara-perkara ghaib. Takut!

Tertawa Zaril melihat reaksinya.

"Siapa suruh awak loyar buruk dulu! Restoran ni penuh dengan kawan-kawan saya, konon!" Balas Zaril, masih lagi ketawa. Sengaja diulang kata-kata Aliya tadi.

"Awak buat apa kat sini?" tanya Aliya. Hairan bila Zaril tiba-tiba muncul di mejanya tadi.

"Kebetulan saya lalu sini dan ternampak awak dalam restoran." Aliya menganggukkan kepala. Ooo..

"Mana Hizwan?" soal Zaril, matanya terarah ke pintu restoran.

"Dia kata dia tak dapat datang. Ada meeting." Jujur Aliya menjawab. Teh ais di hadapannya diteguk perlahan. Sedikitpun dia tidak berkecil hati Hizwan membatalkan pertemuan mereka di saat akhir.

Kalau Hizwan meeting, aku pun meeting juga Cik Aliya oii.. Zaril menggelengkan kepala. Kesal dengan sikap Aliya. Terlalu mudah mempercayai kata-kata sepupunya itu.

"Tolong pergi restoran ni." Hizwan menghulurkan sekeping kertas kepadanya pagi tadi. Tercatat alamat sebuah restoran yang terletak di pusat bandar.

"Buat apa?" Dia terpinga-pinga.

"Aliya makan kat situ. Aku tak dapat datang. Ada hal sikit."

Hal apa pula? Namun malas dia mahu bertanya. Dengan Aliya, dia kata ada meeting. Dengan aku, dia kata ada hal. Apa yang Hizwan cuba buat sekarang ni?

"Awak dah makan?" tanya Aliya, mematikan lamunannya.

"Awak?" Spontan Zaril menyentuh perutnya. Baru sekejap tadi dia menikmati jamuan di pejabat. Ada orang belanja, dia tersengih sendiri.

"Temankan saya makan. Saya lapar.."

"Okay." Zaril menjawab tanpa berfikir panjang. Adeh, meletuplah perut aku lepas ni.

(bersambung)


Episod 'Andainya Kau Tahu' yang lalu:
 |

7 comments:

shazika said...

good luck dlm bercerpen :)

FurBall said...

rajin tol wat cte..anyway..nape pakai muka aku aka damon??ahahaa

rubi @ cawan2 said...

ala.. sori la. jgn saman k? huahaha

rubi @ cawan2 said...

shazika: tenkiu lalink :)

DaK CoMoT said...

waa...menarik la rubi..keep it up! ^_^

rubi @ cawan2 said...

fuh.. wokeh~ cayok.. cayok..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

bagus cerpennya....ada lagi tak??

Post a Comment>

Anon Banned. Thanks. :)