Monday, March 21, 2011

Andainya Kau Tahu - 3


Langkahnya diatur laju. Wajahnya tampak resah. Melilau matanya ke kiri dan ke kanan. Mana dia? Mana? Kakinya berhenti sebaik tiba di depan muka pintu bernombor 216. Pandangannya jatuh ke atas seorang gadis yang sedang tersenyum lemah ke arahnya.

"Fiza.." Dia menyebut nama gadis itu perlahan. Diheret langkah berat ke arah katil gadis itu. Hatinya terasa sayu melihat keadaan gadis itu. Wajahnya jelas pucat, tidak bermaya.

"Awak tak apa-apa, Fiza?" Dia bertanya.

Fiza menggelengkan kepala. Matanya beralih ke arah pintu. "Awak datang seorang, Hizwan?" 


"Ya." Hizwan menggapai tangan Fiza. Sejuk.

"Saya terus datang bila dapat tahu awak pengsan."

"Jangan risau. Saya okey." Seulas senyuman mekar di wajahnya. Wajah kacak Hizwan ditatap lama. Ternyata jejaka itu benar-benar bimbang akan dirinya. 

"Janji dengan saya." Tiba-tiba Hizwan membuka mulutnya. Berkerut dahi Fiza. 

"Janji apa?" Lembut suaranya bertanya.

"Janji dengan saya, awak takkan pengsan lagi. Boleh?" 

Fiza tertawa perlahan. "Saya cuba. Boleh?"

Hizwan tersenyum. Hatinya terasa senang mendengar tawa gadis itu. Dibawa jari-jemari Fiza rapat ke bibirnya. Dikucup jari halus gadis itu, penuh kasih.

"Saya cintakan awak, Fiza." Ucapnya, luhur dari hati. Rambut panjang Fiza dielus lembut. Betapa dia sayang dan cintakan gadis itu. Jika ada apa-apa yang berlaku ke atas Fiza, entah bagaimana dia mahu terus bernafas sendiri.

"Saya pun." Balas Fiza. 

Zaril yang bersembunyi di balik dinding sejak tadi hanya mampu membisu. Bibirnya diketap rapat. Sungguh tidak diduga, selama ini Hizwan menghilang kerana bertemu gadis itu. Fiza! Kenapa mesti Fiza?!! Jiwanya memekik kuat.

Kedua-dua tangannya digenggam erat. Hatinya terasa sakit. Pantas ditinggalkan ruang hospital yang menyakitkan itu.

bersambung..

Episod 'Andainya Kau Tahu' yang lalu:
 |  | 

0 comments:

Post a Comment>

Anon Banned. Thanks. :)