Thursday, June 16, 2011

Andainya Kau Tahu - 27



Nizam cuba memutar tombol dari luar. Dahinya berkerut bila gagal memutar tombol pintu itu.

"Terkunci?" tanya Suhani, bila melihat reaksi wajahnya.

Nizam mengangguk. Gila ke apa, Zaril ni? Sekurang-kurangnya, bukalah pintu ni! Dia mengutuk di dalam hati. Matanya berkalih ke arah Suhani yang mengeluarkan telefon bimbitnya.

"Nak telefon JAIS ke?" Spontan pertanyaan itu melompat dari mulutnya.

Suhani terus menggeleng. "Abang Hizwan. Dari tadi call tak dapat-dapat." Beritahu Suhani, jujur.

"Eh, tak payah! Nanti-nanti saja call si Hizwan tu." Nizam terus menyambar telefon dari tangan Suhani.

"Tapi.."

"Shh.." Nizam mendekatkan telinga ke daun pintu, cuba mendengar apa yang berlaku di dalam bilik itu.

***

"Tolong pergi, Zaril." Luah Aliya, diselang-seli sedu-sedan.

"Saya takkan tinggalkan awak, Liya." Not now. Not ever. Tambah Zaril. Aliya dipeluk semakin erat. Dapat dirasakan hambatan kesedihan yang menyelubungi gadis itu. 

"Everything is going to be okay." Bisik Zaril. Aliya menahan sedu-sedan. Sungguh, dia benci dengan semua ini. Dia benci dengan apa yang terjadi. Tidak ada sesiapa pun yang akan memahami di dalam situasinya itu. Takde sesiapa! Termasuk Zaril sekalipun!

"Saya bawa makanan untuk awak, ya? Lepas ni awak isi perut awak yang kosong tu." Suara Zaril menampan lembut di telinga Aliya. Lelaki itu bangun. Langkahnya diheret ke arah pintu. Sempat dia menoleh ke arah Aliya yang terduduk di hujung katil sebelum memutar tombol pintu. Daun pintu dikuak perlahan.

Nizam yang mencuri dengar dari luar hampir terjatuh bila pintu dibuka. Cepat-cepat dia mengimbangkan tubuh, berdiri tegak semula. Raut wajahnya selamba, bagai tidak pernah membuat salah.

"Awak langsung tak tanya kenapa saya jadi macam ni, kan?" Tiba-tiba Aliya bersuara. Langkah Zaril mati di muka pintu. Nizam hanya diam mendengar. Suhani sekadar memerhati.

"Awak dah tahu kan?" Soal Aliya. Wajah Zaril direnung tajam. Ada sisa kemarahan di matanya itu.

Zaril diam sesaat. Dia tunduk, tidak sanggup bertentang mata dengan Aliya. Namun, tidak pula dia sampai hati untuk menipu gadis itu.

"Ya, mak Zaril ada beritahu saya tentang tindakan Hizwan. Tapi Hizwan dah tinggalkan Fiza, Liya. Itu semua cerita lama." Tutur Zaril.

"Fiza? Awak tahu nama perempuan tu? Apa lagi yang awak sembunyikan daripada saya, Zaril? Apa lagi?!" Tangisan Aliya semakin menjadi-jadi.

"Saya tak sembunyikan apa-apa lagi daripada awak." 

"Sepatutnya awak beritahu saya tentang Fiza. Tentang semuanya! Semua orang memang suka buat saya nampak bodoh, kan? Saya memang bodoh, Zaril. Bodoh sebab percayakan Hizwan. Dan bodoh sebab percayakan awak!"

"Jangan kata diri awak macam tu, Aliya." 

"Habis tu awak nak kata saya apa? Salah saya kerana terlalu percaya pada Hizwan."

"Saya sembunyikan semua tu sebab saya tak nak tengok awak bersedih macam ni, Liya!" Marah Zaril. Sudah tidak tahan dengan sikap Aliya. Apa lagi yang tidak kena? Mencerlung matanya memandang wajah sembab Aliya. Tidakkah Aliya faham, dia lakukan semua ini untuk diri Aliya? 


"Awak tahu tak adik awak di luar sedang bersedih sebab tengok awak dalam keadaan tak tentu arah begini.  Sampai hati awak biarkan orang lain bersedih kerana awak?" Soal Zaril. 

Aliya menutup kedua telinga. Enggan mendengar kata-kata Zaril. Enggan mendengar apa pun.

"Ada sebabnya Hizwan sembunyikan hal ini daripada awak selama ini. Dan saya cuma nak tengok awak bahagia dengan Hizwan. Susah sangatkah nak faham semua tu, Liya?!" Tambah Zaril, sakit hati melihat tindakan Aliya.

"Bahagia apa?! Hizwan tak cintakan saya! Dia cuma main-mainkan perasaan saya! Dia tipu saya! Dia tipu!" 

"Hizwan cintakan awak, Liya!"

"Tapi saya cintakan awak, Zaril!"

Nizam tergamam. Suhani terdiam. Zaril terpaku. Dia terpana.

"Apa, Liya?"

bersambung..

Episod 'Andainya Kau Tahu' yang lalu:


 |  |  |  |  |   |  |   |   |  10  | 11  | 12  | 13  | 14  | 15  | 16  |  17  |  18  |  19  |  20  |  21  |  22  |  23  | 24  | 25  |  26  |

7 comments:

Anonymous said...

waaaaa....
mkin best la...
keep it up!!!

Ayie a.k.a Yizuue said...

Oh my god!
Aliya cintakan Zaril????

a'aina camilla said...

OMG..cerita mkin hangat ni..

Anonymous said...

tergamam sebentar.....

Anonymous said...

tergamam sebentar.....

i M a Z a i M i said...

ini lah cerita kita mahukan...nampak mcm zaril akn approach dulu...rupanya liya..muehehe

Anonymous said...

haha..x sangka sungguh part yg akhir tu.

..b..

Post a Comment>

Anon Banned. Thanks. :)