Tuesday, November 21, 2017

Cinta Untuk Mr. Hero - 5

"Hey, you’re okay?"
Tiga perkataan. Satu ayat. Tubuh Zalya bagai terkena renjatan sebelum bangkit dari perbaringan. Tercungap-cungap oksigen disedut.
Mata Zalya pantas mengitar segenap ruang. Pantas mengecam bilik sendiri. Zalya tarik nafas lega. Dikesat peluh yang merenik di dahi.
“Mek, kau okey ke?” Fida bertanya. Entah bila rakannya itu berdiri di ambang pintu, Zalya sendiri tak tahu.
“Aku dengar suara kau tadi. Kau mengigau lagi ke?” tanya Fida lagi.
Zalya mengangguk lemah.
“Maaf sebab buat awak terjaga.” Zalya diterpa rasa bersalah. Tak pasal-pasal dia mengganggu ketenteraman hidup rakan serumahnya.
It’s okay. Sebenarnya aku pun belum tidur lagi. Sebab aku tengah berborak dengan Rayyan tadi. Kau okey tak ni?”
“Saya okey.”
“Betul? Kau nak aku teman tidur dengan kau?” Terpapar rona kebimbangan di wajah Fida.
“Jangan risau. Saya okey.”
“Kalau takde apa-apa, aku masuk bilik dulu. Jangan lupa basuh kaki dan baca doa sebelum tidur,” pesan Fida sebelum menutup pintu rapat.
Zalya sandarkan tubuh pada kepala katil. Entah kenapa mimpi ngeri itu makin kerap mengganggu. Igauan yang satu itu tidak pernah berubah. Setiap kali dia bermimpi, nafasnya bagai tersekat. Dia akan menggeletar satu badan.
Ini mesti sebab dia sudah terjumpa semula dengan Nazif! Zalya lepaskan keluhan perlahan. Dia sangka selepas dia bertemu semula lelaki itu, dia takkan mimpi ngeri lagi. Tapi sama sahaja!
Nazif... Nazif... Nama itu diseru perlahan. Baru sekarang dia tahu nama lelaki itu. Tapi kenapa lelaki itu buat-buat tak ingat padanya? Siap kata takkan lupa kalau pernah jumpa perempuan secantik dia.
Tapi, bila dia fikirkan semula, memang keadaannya ketika itu agak tak semenggah. Selekeh. Comot. Mungkin sebab itu Nazif tak ingat pada dirinya. Terus Zalya tarik muncung panjang sedepa. Kecewa sangat-sangat.
Dia turun dari katil. Dia mahu basuh kaki sebelum tidur. Bila suis ditekan, lampu bilik air berkelip-kelip. Dahi Zalya berkerut. Aduhai... Dah rosak ke?

Kelentang kelentung bunyi sudip berlaga dengan kuali. Perencah ligat ditumis di atas dapur. Bila daging ayam sudah masak, dimasukkan pula dua mangkuk nasi. Semerbak harum bau nasi goreng memenuhi seantero ruang dapur. Akhir sekali baru dia pecahkan sebiji telur.
Zalya yang baru pulang terus menonong ke dapur. Berkerut-kerut matanya merenung belakang Fida.
“Awak tengah buat apa tu, Fida?” Zalya bertanya.
“Aku buat nasi gorenglah. Takkan buat kuak lentang pula?”
“Memasak apa sampai macam tu sekali bunyinya? Saya ingat ada orang berperang tadi. Sampai ke luar saya dengar tahu!”
“Suka hati akulah nak masak ke nak berperang ke. Kau pulang pergi ke mana? Awal-awal pagi dah ghaib?”
“Awak ni tanya saya macam tak biasa pula. Saya pergi jogging kat taman rekreasi lah.” Zalya teguk air kosong untuk basahkan tekak. Lega dapat hilangkan rasa dahaga.
“Aku ingatkan kau membuta tadi.”
“Tolong sikit! Awak ingat saya ni kaki tidur ke?”
Teman serumah merangkap teman sepejabatnya ini memang suka cakap ikut sedap anak tekak saja. Nasib baik dia buka jenis kaki sentap. Kalau tak dah lama Zalya pindah cari rumah sewa lain. Takpun, dia halau Fida keluar. Tapi kalau dia tinggal seorang diri, siapa nak kongsi bayar sewa rumah nanti? Nahi nahi!

“Nasi goreng untuk saya ada tak?” 


Tumpuan dialih pada nasi di dalam kuali. Bau nasi goreng itu sendiri sudah cukup mengancam. Apatah lagi rasanya? Zalya telan liur laju-laju.
“Sudah tentu ada, tuan puteri. Patik sudah siapkan santapan cukup untuk satu kampung makan.”
“Iya? Ini yang buat saya sayang sangat dengan awak, Fida!” Tubuh Fida dipeluk Zalya erat-erat.
"Eii... apa peluk-peluk ni? Dahlah tak mandi. Busuklah!” Fida menolak tubuh Zalya, menjauhi dirinya. Namun mukanya tersenyum-senyum, tanda cuma bergurau.
“Mana ada busuk?”
“Aku peduli apa? Badan kau melekit-lekit tahu tak? Kalau kau nak makan, pergi mandi dulu!"
"Okey, sekarang juga saya pergi mandi. Nanti awak tolong goreng telur mata kerbau untuk saya, ya?" Zalya bergegas ke bilik air selepas habiskan kata-kata.
"Banyak cantik? Goreng sendirilah!"
Laungan Fida dari dapur hanya dibalas tawa Zalya. Dia terus pergi untuk membersihkan diri.
Kali ini dia terpaksa mandi tanpa cahaya lampu. Bila tekan-tekan suis, lampu tak mahu hidup. Nasib baik di luar sudah terang. Tidaklah dia mandi dalam gelap.
Selesai mandi, Zalya turun semula ke ruang makan. Nasi goreng sudah terhidang dengan hiasan daun salad dan tomato. Begitu juga dengan telur goreng mata kerbau di atas nasi. Aik? Jarang-jarang dia lihat dua kuning telur seperti itu.
“Tengok apa lagi? Duduklah.”
Kerusi laju ditarik. Zalya duduk menghadap Fida. Tanpa membuang masa, Zalya menyuap nasi ke dalam mulut.
"Sedapnya nasi goreng awak, Fida! Kalah nasi goreng kat hotel lima bintang."
Nasib baik ada Fida. Nak harapkan diri sendiri memasak? Kirim salamlah!
"Tengok tanganlah. Lagipun, bila masa aku masak tak sedap?”
“Amboi, bukan main riak lagi. Karang Tuhan tarik balik bakat tu, baru tahu!” Zalya mengingatkan.
“Aku bukan riaklah. Aku cuma cakap benda yang betul. Kenyataan. Fakta.”
Suka hatilah. Zalya malas nak berdebat dengan tukang masak favoritenya itu. Silap hari bulan, Fida merajuk dan tak mahu masak lagi.  
“Oh, ya! Kau ingat lagi tak mamat handsome yang aku kenalkan dengan kau hari tu?”
“Mamat handsome mana pula ni, Fida?”
Tumpuan Zalya hanya pada makanan di depan mata. Kalau ada makanan sedap, bom jatuh sebelah rumah pun dia buat dono.
“Ala, apa nama dia?” Fida petik-petik jari, cuba mengingat.
“Haa... Fakrul!”
Zalya rasa hendak tercekik sebaik dengar nama itu. Cepat-cepat dia teguk air. Mana mungkin dia lupa lelaki yang bernama Fakrul itu? Dari awal sampai akhir, asyik bercerita tentang diri sendiri. Suka pergi memanjat gununglah. Selalu sertai maraton atau triatlonlah. Masalahnya, ada dia kesah?
“Oh, kenapa dengan mamat tu?” Zalya sambung makan. Tak berminat pun nak tahu sebenarnya.
“Dia tanya aku bila kau free. Aku rasa dia nak ajak kau datinglah! Jadi, apa kata kau keluar dengan dia? Mana tahu, kut-kut sangkut. Bolehlah kita bersanding serentak!” Fida bersuara teruja.
“Eii... Tak naklah saya keluar dengan dia!” Zalya buat muka tertelan peria.
“Dah kenapa pula? Apa dia dah buat sampai kau tak suka keluar dengan dia?”
“Awak tahu tak dia tu self-centered? Narcissist. Saya tak sanggup tadah telinga untuk dengar dia seorang sahaja yang bercakap. Langsung tak beri orang lain peluang pada orang lain. Boleh darah tinggi saya dibuatnya!”
“Janganlah cerewet sangat, Zalya. Lagipun, sampai bila kau nak terus single? Aku teringin juga nak tengok kau bahagia macam aku dengan Rayyan.”
Zalya tarik muka annoying. Balik-balik bagi alasan yang sama! Dia tahu Fida sedang diulit bahagia dengan Rayyan. Cinta pertama dan terakhirlah katakan! Sebab itu Fida mahu lihat dia bahagia juga agaknya.
“Fida, saya belum terdesak lagi nak kahwin. Kalau saya nak kahwin pun, bukan dengan Fakrul. Lagipun saya tak boleh ngamlah dengan dia. Takde chemistry!”
“Habis kau ada chemistry dengan siapa? Nazif?”
Sekonyong-konyong muka Nazif menerpa ke dalam ingatan. Lelaki itu memang serba sempurna. Dahlah ada rupa, sopan pula tu! Tak sangka lelaki seperti itu masih belum pupus dari muka bumi.
“Mek, kau dengar tak apa yang aku cakap tadi?” Fida serentak menampar meja.
“Mak!” Tak pasal-pasal Zalya melatah. Ditepuk dada perlahan. Fida pula sudah ketawa terkekeh-kekeh, minta pelempang.
“Yang awak sergah saya tu kenapa? Rasa nak meletup jantung tahu!” Menjegil mata Zalya.
“Siapa suruh kau berangan tadi?”
“Mana ada!”
“Kalau tak ada, muka kau jadi blushing-blushing tu kenapa?”
Susah betul Zalya hendak sembunyikan apa-apa daripada pengetahuan Fida. Rakannya itu macam ada kuasa luar biasa untuk tahu apa yang ada di dalam kepalanya.
Okay, fine! Saya mengaku memang saya tengah fikir pasal dia. Tapi siapalah saya kan? Kami berdua betul-betul berbeza.” Zalya buat muka sedih.
Mengenangkan cara pembawakan diri Nazif, Zalya dapat rasa mereka begitu berbeza. Tutur kata lelaki itu tersusun. Tingkahnya juga terjaga. Sedangkan dia? Redah ikut suka hati dia sahaja.
“Eleh, acah-acah rendah diri konon! Kau dengan dia takde beza apa pun. Cuma satu sahajalah. Dia lelaki. Kau pula perempuan. Tapi takkan kau suka dengan perempuan pula kan?” Fida perlahan-lahan silang tangan merentangi dada sendiri. Mukanya nampak takut-takut.
"Fida! Bila masa pula saya cakap saya suka perempuan?" Bulat mata Zalya merenung rakannya itu. Namun Fida hanya ketawa berdekah-dekah.


2 comments:

Munyrah Azry said...

Siapa pulak Fakrul ni ? Alaaa nak Nazif.. Hehehe

Nexttt.. Hehehe Makin best pulak cerita ni kaq Diya :*

diya jamal said...

hihihi.. thank you sis munyrah tomey..

Post a Comment>

Anon Banned. Thanks. :)